Textul 2 Mii de oameni din toată lumea străbat mll de kllometri ca să vadă piramidele şi să pătrundă, cu un fior de evlavie, în interloarele lor vechi de mii de ani. In fata misterelor matematicii lor ascunse, in fata puterilor adăpostite de uriașele întretăleri de linii şi planuri, gândul dă înapoi, Intimidat. Proporţiile lor ating cerul, au, adică, legături de taină cu legl şi calcule astronomice, şi te simți puțin mai mândru, în pielea ta de om murltor, când ştii că omul muritor a creat o asemenea strivitoare minune. Mli de călători străbat mil de kilometri ca să vadă bolovanil urlaşi de la Stonehenge, al căror rost nu a fost încă lămurit, ca să descopere templele mayaşilor, ale Incașilor, ale budiştilor sau ale zeilor greci. Pretutindeni în lume sunt semne ale miracolulul şi, în lăcomia lor geografică, în goana lor după neobişnuit sau, de ce nu, după frumos, oamenii sunt gata să-şi rişte timpul, banii şi tihna. In vremea asta, chiar lângă el, la îndemână, aşteaptă, liniştită şi modestă, fără puzderie de turişti care sä сaște gura la ea şi să se pozeze veseli alături de ea, una dintre cele mai mari şi mai inexplicabile minuni create vreodată de mintea omului: cartea. Mal aproape de cer decât orice piramidă, mai misterioasă decât orice construcţie care dăinule timp de milen|l, mai atrăgătoare decât orice sit arheologic. [...] Cartea: concurând, în cursa timpului, cu templul, cu piramida, cu orice constructie omenească şi câştigånd detaşat, fără ca măcar să gåfäie. Victoria el e tăcută. Asemenea dragostel adevărate, nu se laudă şi nu se umflă de mândre. Părticică de creler fiind, are puterea celui mai perfecționat computer. Poți face „exerciții de simulare" in orice realitate virtuală, lar la fiecare reluare a exercițiului descoperi altfel lucrurile. Intri în pielea personajelor el, eşti rege sau ocnas, bărbat sau femele, zeu sau animal, grec sau barbar. Sau eşti doar tu Insuţi şi te confrunti cu el toţi. Te poți îmbăia, in paginile ei, în fântâna tinereţil. Sau poţi găsi experienta bătrâneții atunci când te scalzi încă în apele anilor tineri. Capacitatea de metamorfoză a acestei micromemorli , a acestul stick, este uimitoare. Fiecare om percepe altfel realitatea dintre aceleaşi coperţi, fiecare epocă descoperă altceva in unul şi acelaşi op*. Pe de altă parte, şi contrariul îi stă în putere: oricât de diferită e o epocă de alta, poate citi şi înţelege la fel lucrurile din pagina cu semne. Odată deconectat de la creierul autorului, minicomputerul numit carte funcționează oriunde, oricât şi fără consum de curent electric. Nu se învecheşte şi nu trebuie schimbat la câţiva ani o dată, şi n-are nevoie să fie depanat. Un detaliu tehnic, totuși: trebuie conectat la computerul altui creler uman, cel al cititorului. Nimic din ce-i omenesc nu-le străin - viata, suferinta, moartea, dragostea, blestemata foame de aur şi foamea pur şi simplu. Cartea vorbeşte, plänge, râde, tipa, tace, cântă, şopteşte. Pe scurt, face orice. Dar are şi puteri care le depăşesc cu mult pe cele omeneşti şi, desigur, pe cele ale omului obişnuit care a scris-o, fie acesta Homer sau Shakespeare, Cervantes sau Balzac, Goethe sau Dostolevsk). Schimbă faţa lumii pe neobservate şi păstrează fata lumil neschimbată. E plcătură, dar reflectă cerul. E cer, dar reflectă picătura. Intr-o locuinţă de bloc, de 20 de metri pătraţi, încape lumea, cu piramidele, cu Stonehenge, cu templele mayaşe şi greceşti şi umanul cu ipostazele lul, cu istoria lui, cu creierele lui făcătoare de computere. E, desigur, un miracol. Dar nimeni nu face turism într-o locuinţă de bloc, ca să vadă, să spunem, o carte dintr-o bibliotecă. loana Pârvulescu, „Simplu elogiu al cărţii", în România Niterară, nr. 40/2006 *op - operă (literară sau ştiinţifică); carte, lucrare, scriere Probă scrisă la limba şi literatura română Model 3 Ministerul Educației Centrul National de Politici şi Evaluare in Educatie
A. 1. Transcrie, din textul 2, doi termeni din câmpul lexical al cartii. 2 puncte