Realizati un proiect pe tema "Societatea romaneasca in epoca comunista si post-comunista" care sa contina aspecte pozitive si aspecte negative ale vietii cotidiene din perioada comunista si din zilele noastre.​

Răspuns :

Examinarea gândirii economice româneşti din perioada postcomunistă este utilă în mai

multe moduri. În primul rând, căderea comunismului a constituit o răsturnare politică majoră

pentru societatea românească şi o adevărată provocare intelectuală pentru cercetătorii din

domeniul ştiinţelor sociale – inclusiv economiştii. Studiul reacţiei acestora din urmă la

prăbuşirea comunismului contribuie la înţelegerea modului în care elitele româneşti au făcut

faţă şi de această dată „capcanelor istoriei”. (Boia, 2011). În al doilea rând, un asemenea

studiu relevă modul în care apar şi se transmit ideile economice într-o cultură „minoră”

(Cioran, 1990): subiectele abordate, miturile, mimetismele, temele şi abordările originale

ş.a.m.d. În al treilea rând, trecerea în revistă a evoluţiei recente a gândirii economice

româneşti permite sistematizarea şi evaluarea critică a temelor, autorilor şi lucrărilor apărute

în ultimele două decenii în România. Până acum, au fost efectuate puţine studii de acest gen şi

nici în prezent nu pare a exista un interes prea mare pentru acest subiect din partea opiniei

publice şi a economiştilor.

Lucrarea de faţă îşi propune trei obiective. În primul rând, aceasta încearcă să

contribuie la înţelegerea modului în care se apar şi se transmit ideile economice în societatea

românească postcomunistă. Al doilea obiectiv este prezentarea temelor şi problemelor studiate

în ultimele două decenii şi, desigur, a autorilor care au abordat temele respective. Al treilea

obiectiv este evaluarea critică a lucrărilor economice apărute după revoluţie.

Comunismul românesc s-a caracterizat prin impunerea şi apoi menţinerea practic

neschimbată, până la prăbuşirea finală, a modelului stalinist, rigid, autoritar şi ultra-centralizat

al economiei planificate. În condiţiile dure ale acestui „stalinism pentru eternitate”

(Tismăneanu, 2005), nu a existat practic nici un fel de opoziţie politică şi intelectuală faţă de

regim, iar cazurile de dizidenţă au fost foarte puţine şi înăbuşite brutal de autorităţi. Chiar şi

„perestoika” lui Gorbaciov a fost respinsă de Ceauşescu, care a a pretins că România nu avea

nevoie de reformă, deoarece politica sa corespundea intereselor poporului român, iar el

introdusese reforme încă din anii ’60.2

Epoca „perestroikăi” şi a „glasnostului” a fost importantă, deoarece dezbaterile care au

avut loc după 1985 în URSS şi în alte ţări comuniste au evidenţiat uriaşa risipă de resurse pe

care o provoacă economia planificată şi totala irelevanţă teoretică şi practică a catehismului

ideologic numit „economia politică a socialismului”. În această perioadă, în care gândirea

economică oficială a fost acuzată deschis de faptul că nu ţine seama de realităţi, în URSS