Răspuns :
Răspuns:
Perioada pasoptista (1830 - 1860) este scena unor evenimente decisive pentru soarta natiuniinoastre (Revolutia de la 1848, Unirea Principatelor), un rol tot mai important in cadrul vietii spiritualeocupandu-l literatura care incepe sa se diferentieze treptat de celelalte domenii ale activitatii culturale.Totusi, personalitati importante ale epocii (Vasile Alecsandri, Mihail Kogalniceanu, Nicolae Balcescu,Dimitrie Bolintineanu, Alecu Russo, Ion Ghica) sunt in primul rand luptatori pentru crearea unei constiintenationale puternice in randul romanilor si numai in al doilea rand scriitori. Preocupati de problemeideologice si implicati in viata politica, scriitori pasoptisti adopta o pozitie comuna in domeniul cultural.Un rol esential in stabilirea unei directii unitare revine celor trei reviste influente ale epocii:
"Dacialiterara", "Propasirea"
si
"Romania literara".
Marele eveniment publicistic al anului 1840 este aparitia, la Iasi, a revistei
"Dacia literara",
subredactia lui Mihail Kogalniceanu, in colaborare cu Vasile Alecsandri si Costache Negruzzi. Desi cenzura asuprimat revista dupa numai trei numere, programul enuntat in paginile ei a corespuns atat de precisaspiratiilor momentului incat s-a fixat in constiinta publica si a devenit linie directoare pentru evolutialiteraturii romane.Ca mentor al generatiei pasoptiste, Kogalniceanu publica in primul numar articolul-program"
Introductie
", considerat manifestul literar al romantismului romanesc. Artiolul debuteaza cu un omagiuadus initiatorilor presei romanesti (Heliade Radulescu si Gheorghe Asachi) si continua cu exprimareaintentiei de a le duce mai departe opera, intregindu-le preocuparile, dar evitandu-le erorile. Revista isipropune, dupa cum o arata si titlul ei simbolic, sa se adreseze locuitorilor din toate provinciile romanestisi sa devina astfel
"un repertoriu general al literaturii romanesti".
Marele merit al revistei consta in promovarea sustinuta a directiei nationale si populare inliteratura. Daca prdecesorii incurajasera deopotriva creatiile originale si traducerile,
"Dacia literara"
afirma ca originalitatea este "
insusirea cea mai pretioasa a unei literaturi"
si descurajeaza imitatiile, care"
omoara in noi duhul national"
. Punctul de vedere al lui Kogalniceanu este ferm: "
Traductiile nu fac oliteratura
". Aceasta pozitie nu implica refuzul total, ci atrage atentia asupra abuzurilor si asupra "
maniei primejdioase"
de a imita, fara discernamant, literatura occidentala.Direct legat de dezvoltarea romantismului romanesc este apelul adresat scriitorilor de a se inspiradin literatura autohtona, indicandu-le sursele principale: istoria, natura si tezaurul culturii populare.Indemnul adresat de Kogalniceanu scriitorilor este urmatorul: "
Istoria noastra are destule fapte eroice, frumoasele noastre tari sunt destul de mari, obiceiurile noastre destul de pitoresti si de poetice, pentru ca sa putem gasi si la noi sujeturi de scris, fara sa avem pentru aceasta trebuinta sa ne imprumutam la alte natii."
Un alt punct programatic precizeaza ca revista va lupta pentru constituirea unei limbi si a uneiliteraturi comune tuturor romanilor si insista asupra instituirii unei atitudini critice obiective siconstructive:
"Critica noastra va fi nepartinitoare; vom critica cartea, iar nu persoana".
Pentru a sustine toate dezideratele mentionate, revista avea patru sectiuni: prima gazduiacompunerile originale ale redactorileor, a doua reproducea articole semnificative din presa romaneasca
Sper că te-am ajutat, și că e bine !