Răspuns :

Răspuns:

 

 „Adam si Eva”, „Porunca” şi „Pedeapsa” se regăsesc în universul liricii argheziene, care

impresionează printr-o extraordinară curpindere, momentele surprinse in cele 3 poeme fiind

inspirate din actul biblic al scrierilor sfinte ale Vechiului Testament, ca o transpunere de cuvinte şi

emoţii. 

 Începând de la facerea primilor oameni şi sfârşind prin greşelile acestora, ale căror consecinţe

sunt inevitabile, Arghezi dezvăluie imperfecţiunea condiţiei umane printr-o aură naivă, pentru a crea

o impresie aparent simplistă, care este însa susţinută pe rădăcini complexe.

Poezia transfigurează artistic aspecte legate de facerea lumii, construirea unui univers de

Eden, rezumându-se către final la viaţa terestră. Divinitatea este reprezentată prin apariţia Lui

Dumnezeu, Creatorul omenirii, îmbrăcând în poezii semnificaţii inefabile, prin omniscienţa şi

omniprezenţa Sa. 

Prin tema creaţiei divine conexată cu cea a vieţii umane care este succesivă păcatului încălcării 

poruncii divine, poezia este adânc reflexivă, prezentând viziunea inedită a poetului asupra actului

biblic. Textele poetice sunt concepute ca un dialog între divinitate şi omenire, lirismul subiectiv

realizându-se prin atitudinea poetică transmisă celor două personaje.

Discursul liric este mai mult un crez existenţial, o poezie de auto-definire a condiţiei umane, ce

se integrează în misterul universal. 

 În prima poezie, “Adam si Eva”, aflându-se singur, Dumnezeu decide să aibă copii frumoşi,

cinstiţi şi nevinovaţi. Primul strămoş, Adam, se dovedeşte a fi cam somnoros şi cam trândav din

pricina “aluatului greşit”, cel care dormea mereu, aflându-se singur în grădina Raiului. Pentru a-i

 înfrumuseţa viaţa Dumnezeu o zămisleşte pe Eva, acest moment f ăcând parte din actul de creaţie

divină. Adam, creat din “praf şi niţeluş scuipat”, devine “rădăcina” omenirii şi totodată sămânţa

existenţei Evei. 

 În poezia “’Porunca”, Tudor Arghezi prezintă existenţa fericită pe care prima pereche o duce în

Rai, unde traiul ei nu poate fi decat idilic. Programul zilnic este făcut după voia fiecăruia,

constrângerile de orice fel lipsesc, nimeni nu-i împiedică pe Adam şi Eva să vieţuiască dupa bunul

plac, aşa că totul “era de glumă şi de joacă”. 

 Într-o zi, Dumnezeu stabileşte prin întâile porunci o interdicţie, curiozitatea infantila a Evei

fata de aceasta devenind sămânţa păcatului celor dintâi oameni. 

Textul este ficţional, dialogurile fiind prezente , stabilind o conversaţie către finalul poeziei,

unde Dumnezeu este prezentat în proporţii monumentale, “încins în curcubeu”, comparativ cu

prima poezie, “Adam şi Eva”, în care divinitatea se plictiseşte “singură în stihii”.

Din pricina nerespectarii poruncii, prima pereche este izgonită din Rai, urmând a vieţui pe

pământ, pentru a-si construi un stil de viata nou, lucruri pe care le aflam din “Vechiul Testament”. 

Imaginea din poezia “Porunca” este de fapt un referent care aparţine realităţii, omniscienţa şi

omniprezenţa lui Dumnezeu fiind zugrăvite cu multă migală de către poet, demonstrându-ne

dreapta judecată la care cei doi sunt supuşi. E o formă clară şi ideală de a ne indica modalitatea prin

care minciuna poate fi pedepsită, cât şi gravitatea minciunii mai mare decât a faptei in sine.

 Î n poezia “Porunca”, poetul ne  înf ăţişează consecinţele încălcării cuvântului divin. În joaca lor,

Adam si Eva ignoră interdicţia pusă de Dumnezeu, fiind prinşi asupra faptului, când nici nu inghiţiseră 

o îmbucătură din rodul pomului, ceea ce îi surpinde pe cei doi, care nu cunoşteau ubicuitatea

Domnului. La judecată, fiecare  îşi declină responsabilitatea,  în consecinţă, Domnul îi izgoneşte din

Rai “afară în furtună” - paralelismul sacru - profan în aspectul opoziţiei dintre universul paradisiac şi

cel teluric.

Explicație: