Răspuns :
Răspuns:
LIMBAJUL MUZICAL = totalitatea elementelor de exprimare muzical-
artistică
Componente elementare
melodica: -sisteme de organizare sonora(motal, tonal, atonal, de sinteza)-tema muzicala(agogica, metrica)-ritmica-dinamica-timmbrulComponente complexe:-plurimelodia (heterofonia, polifonia, omofonia, monodia acompaniata,simfonismul, textura, cluster)-armonia-arhitecturile sonore/formele/structurile musicale-genurile musicale-estetica muzicalaAGOGICA
-Viteza interpretarii muzicale. Tempo-ul. Ex: andante, allegro etc.
ARMONIA
-Ansamblu de reguli si principii de organizare si înlantuire a acordurilor. Este dependenta, ca simelodia, de aceleasi sisteme de organizare sonora. Armonia este, prin urmare, tonala, modala, atonala, de sinteza.
ANTIFONIC
dialog între doua grupuri de cântareti
ARTA
„limbajul prin care omul îsi comun
ica ideile, conceptiile despre sine, despre semenii sai si despre
universul sau.”
ARS ANTIQUA
reprezinta muzica Europei apusene din perioada Evului Mediu târziu, cuprinsa aprox. întremijlocul. sec. XII si încep. sec. XIV (cca. 1170-1310), perioada în care centrul muzical cel mai cunoscut, care aadoptat, experimentat si dezvoltat primele forme de polifonie a fost Scoala de la Notre Dame din Paris. În modconventional, Ars Antiqua se refera numai la muzica religioasa.
ARIA
principala componentă solistică
a genurilor muzical-
teatrale sau piesă independentă. Lucrare solistică,
vocal-
instrumentală sau instrumentală, de durată relativ restrânsă, cu formă determinată, caracter liric. Cel maiadesea se exprimă prin monodie acompaniată.
ARIOSO
componentă solistică a genurilor muzical
teatrale din Baroc, intermediară între recitativ şi arie. Are
caracter vocal-
instrumental, durată şi formă nedeterminate, dependent de textul literar şi preponderent melodic.
Arioso-
ul a fost principala formă solistică de exprimare l
a începuturile operei (sec. XVII, în opera seria), a
dispărut la mijlocul sec. al XVIII
lea şi a revenit în structura operei în sec. XX, începând cu opera veristă.
ARMONICELE NATURALE ALE SUNETULUI
„vibraţii sinusoidale a căror frecvenţă este un multipluîntreg al unei frecvenţe fundamentale.” Se constată că o coardă vibrează nu numai pe toată lungimea ei, ci şi pe porţiuni –
jumătate, sfert, optime
etc.
producând sunete tot mai înalte cu cât segmentul de coardă este mai scurt.
Sunetele astfel produse sunt numite
armonice naturale
. Numărul lor este teoretic infinit. Practic însă, pot fi
percepute primele 16 armonice naturale ale unui sunet fundamental.
AUGUMENTARE
dublarea duratelor
BAROC
„stil artistic european
predominant în sec. XVII-XVIII, care se c
aracterizează prin ornamentaţieexcesivă, neregularitatea liniilor şi prin monumentalitatea construcţiilor (în arhitectură), contururi agitate (însculptură), prin folosirea largă a tehnicii clarobscurului, compoziţii în diagonală sau în vârtej (în pictură)
dramatism interior şi o anumită biza
rerie şi îndrăzneală a metaforei (în muzică şi poezie). Stil încărcat, retoric,
excesiv de ornamentat.
baròcco
, fr.
baroque
, cf. port.
barocco
perlă de formă neregulată.”
BASILICA
gr. basileus = rege. Cladire ce servea ca loc de judecata si de adunare a negustorilor în forumulroman. Crestinismul s-a folosit de aceste cladiri ca lacasuri de rugaciune sau a cladit altele în acest stil.
CANTUS FIRMUS