Răspuns :
Ceea ce incercam sa zic, (si se vede treaba ca n-am reusit) este ca
nu trebuie pus semnul egal intre institutia bisericii si crestinul
practicant (bun sau rau, in orice caz om, care se reprezinta pe sine, si
nu biserica). facusem o analogie cu justitia, care mi se pare un
exemplu mai extrem, si din cauza asta vorbind de la sine.
o sa incerc sa dezvolt acum mai coerent.
intai, cred ca trebuie facuta diferenta clara intre dumnezeu, religii, biserici, si credinciosi. sunt 4 chestii diferite, si daca le amestecam ma tem ca nu ajungem nicaieri.
deci dumnezeu e dumnezeu, nu ma hazardez sa-l definesc. unii ii zic constiinta universala, altii adevar suprem, toate religiile sunt de acord ca el e creatorul vietii, si ca scopul suprem al oricarui muritor este de a ajunge sa se contopeasca cu dumnezeu.
religia ar fi un sistem de definire al lui dumnezeu. in amanunt, pus la punct, justificat in mod logic, cu scopul de a raspunde la marile intrebari, si de a calauzi muritorul pe drumul spre divinitate.
biserica, este institutionalizarea religiei. deja cand vorbim de institutie am trecut din sfera divinului in sfera umanului. si cred ca undeva intre religie si biserica s-a produs si o schimbare de scop. biserica nu urmareste sa CALAUZEASCA muritorul catre dumnezeu, ci sa-l CONDUCA. in ce ma priveste, consider biserica un instrument de control. nimic rau aici, societatea are nevoie de control. codurile morale, care stau la baza tuturor sistemelor legislative au fost initial de natura religioasa, iar biserica a avut grija sa le aplice si sa le propage.
ceea ce spui, ca japonezii sunt un popor areligios, e inexact. japonezii cred in karma si in reincarnare, ceea ce implica divinul. faptul ca nu sunt dogmatici, e cu totul altceva.
panteismul este de asemenea o religie.
la baza tuturor sistemelor de valori sta religia, credinta intr-o forta atotputernica si dreapta, ideea ca pana la urma dam socoteala in mod obiectiv. intr-o lume atat de subiectiva, avem nevoie sa credem ca pana...
o sa incerc sa dezvolt acum mai coerent.
intai, cred ca trebuie facuta diferenta clara intre dumnezeu, religii, biserici, si credinciosi. sunt 4 chestii diferite, si daca le amestecam ma tem ca nu ajungem nicaieri.
deci dumnezeu e dumnezeu, nu ma hazardez sa-l definesc. unii ii zic constiinta universala, altii adevar suprem, toate religiile sunt de acord ca el e creatorul vietii, si ca scopul suprem al oricarui muritor este de a ajunge sa se contopeasca cu dumnezeu.
religia ar fi un sistem de definire al lui dumnezeu. in amanunt, pus la punct, justificat in mod logic, cu scopul de a raspunde la marile intrebari, si de a calauzi muritorul pe drumul spre divinitate.
biserica, este institutionalizarea religiei. deja cand vorbim de institutie am trecut din sfera divinului in sfera umanului. si cred ca undeva intre religie si biserica s-a produs si o schimbare de scop. biserica nu urmareste sa CALAUZEASCA muritorul catre dumnezeu, ci sa-l CONDUCA. in ce ma priveste, consider biserica un instrument de control. nimic rau aici, societatea are nevoie de control. codurile morale, care stau la baza tuturor sistemelor legislative au fost initial de natura religioasa, iar biserica a avut grija sa le aplice si sa le propage.
ceea ce spui, ca japonezii sunt un popor areligios, e inexact. japonezii cred in karma si in reincarnare, ceea ce implica divinul. faptul ca nu sunt dogmatici, e cu totul altceva.
panteismul este de asemenea o religie.
la baza tuturor sistemelor de valori sta religia, credinta intr-o forta atotputernica si dreapta, ideea ca pana la urma dam socoteala in mod obiectiv. intr-o lume atat de subiectiva, avem nevoie sa credem ca pana...