Răspuns :

Explicație:

Evolutia cuplului Ion-Ana subliniaza viziunea despre lume din roman,

aceea ca individul nu e capabil sa-si schimbe soarta si ca daca exista

totusi ambitii de acest fel ele sunt sufocate.La fel ca parintii lor, Ion si Ana se afla la polii opusi ai ierarhiei

sociale: ea are pamanturi, el nu are. Statuturile sociale diferite ale

celor doi constituie si centrul de greutate al romanului: Ion vrea sa

urce in ierarhia sociala in vreme ce Ana, mijlocul optim pentru ca

ambitiile lui Ion sa fie indeplinite, vrea sa fie iubita de Ion.Relatiile dintre cei doi sunt vizibile inca din primele secvente ale

romanului: Ion pleaca de la hora si o cauta pe Ana atrasa la umbra

unui nuc. Aici Ion o roaga pe Ana sa bea tuica, insa fata spune ca-i

face rau pentru ca ii aminteste de tatal ei. Urmeaza apoi o secventa

de stil indirect liber in care naratorul isi insuseste perspectiva lui

Ion pentru a-i prezenta gandurile: Florica e vazuta de Ion detaliat,

practic Ion ii face un portret pe cand la Ana ea nu vede decat gura,

aceiasi gura cu care se va lamenta pana la final femeia neiubita.

Cei doi reediteaza relatiile parintilor lor, care au la baza acelasi

motiv al fetei bogate si barbatului sarac. Daca in cazul familiei lui

Ion tatal sau a pierdut zestrea sotiei, iar in cazul familiei Anei

Baciu a mentinut averea insa si-a pierdut sotia, destinul lui Ion este

clar dupa aceste precizari biografice de la inceputul romanului:

ambitiile lui sunt de nerealizat iar destinul sau va fi cu atat mai

tragic. La Ion instinctul posesiunii este puternic, setea lui de

pamant il stapaneste, intre el si Ion exista o legatura organica:

"glasul pamantului patrundea navalnic in sufletul flacaului, ca o

chemare, coplesindu-l". Instinctul de proprietate este in relatie de

opozitie cu cel erotic. Ion cel care iubeste pamantul mai mult decat

pe o mama iubeste in acelasi timp o fata fara pamant, pe florica.

Deci, drama personajului ce nu poate alege ci doar se supune

destinului urmandu-si ambitiile. Ana este personajul ce ilustreaza cel

mai clar tipologia victimei: indragostita de Ion si traumatizata de un

tata prea dur, lipsita de afectiunea materna si de orice forma de

comunicare, Ana i se ofera lui Ion cautand la el afectiunea de care a

fost lipsita.

Dupa ce Vasile afla cine este tatal copilului, Ana devine supapa prin

care atat tatal cat si Ion isi elibereaza tensiunea. Paralel cu

evolutia conflictului dintre Ion si Vasile, Ana devine din ce in ce

mai fascinata de moarte pentru ca final sa se spanzure cand Savista ii

spune de legaturile dintre Ion si Florica. Ion e consecvent in

urmarirea planului sau care e cu atat mai monstruos cu cat Ion e

incapabil de afectiune fata de Ana pe care o percepe ca pe o anexa

suparatoare a pamanturilor.

In opinia mea, cuplul Ion-Ana se distinge prin maniera naturalista in

care este tratata relatia celor doi prin raporturile de manipulator si

manipulata dintre Ion si Ana, prin sinceritatea instinctuala care-i

impiedice sa comunice, si prin statutul de victime pe care ambii ii au

in fata unui destin implacabil.